• Onder 8 t/m 10 (pupillen)

De pupillen onder 8, onder 9 en onder 10 spelen 6 tegen 6 wedstrijden op een bijna kwart veld (42,5m x 30m).

infographic 6t6

infographic rol ouder/verzorger

infographic rol trainer/coach

infographic speler/speelster o8 tm 010

Spelbegeleider
    De scheidsrechter neemt bij deze leeftijdscategorie voortaan de rol aan van spelbegeleider. Hij of zij beweegt niet in maar langs het veld en geeft de spelers zoveel mogelijk de ruimte het spel zelf te ontdekken. Alleen bij het duidelijk overtreden van de spelregels grijpt de spelbegeleider in en legt deze uit.

infographic spelleider 6t6

Uitslagen en standen
    Bij de Onder 8 t/m Onder 10 pupillen worden geen uitslagen en standen meer gepubliceerd. Dit is in lijn met de ontwikkeling van de nieuwe wedstrijdvormen waarbij het draait om het vergroten van het spelplezier van pupillen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen uitkomend in Onder 8 en Onder 9 nog niet in staat zijn om weken vooruit te kijken en daarom geen echte interesse hebben in rangen en standen.

Het bijhouden van een competitie en toewerken naar een kampioenschap blijkt vooral van waarde en belang voor trainers, leiders en ouders. Dit kan leiden tot onnodige spanning en druk wat ten koste gaat van het spelplezier van het kind. De KNVB houdt wel de uitslagen bij om teams op het juiste niveau in te delen.

• onder 11 t/m 12 (pupillen)

De Onder 11 en onder 12 pupillen spelen 8 tegen 8-wedstrijden op een bijna half veld (42,5 x 64m). De wedstrijden worden bij deze leeftijdscategorieën geleid door een pupillenscheidsrechter. Vanaf de Onder 11 leeftijdscategorie publiceert de KNVB ook actief uitslagen en ranglijsten.

infographic 8t8

infographic rol ouder/verzorger

infographic rol trainer/coach

infographic speler/speelster o11tmo12

In tegenstelling tot de Onder 8, 9 en 10 pupillen worden de wedstrijden bij deze leeftijdscategorieën geleid door een pupillenscheidsrechter. Vanaf de Onder 11 leeftijdscategorie publiceert de KNVB ook actief rangen en standen.

• onder 13 & 14 vernieuwde spelregels 2023/2024

De KNVB zet zich in voor een (veilige) omgeving waarin spelers en speelsters met plezier steeds beter leren voetballen. Daarnaast willen we graag dat het voetbal zo aantrekkelijk, sportief en eerlijk mogelijk wordt gespeeld. Nieuwe spelregels dragen daaraan bij en daarom werd in de pilot van vorig seizoen met vier vernieuwde regels gespeeld: de zelfpass, intrap/indribbelen, een tijdstraf en vliegend wisselen.

De positieve ervaringen van spelers, trainers en scheidsrechters zorgen ervoor dat er in het seizoen 2023/’24 nog meer teams - in totaal ruim 4200 - aan de pilot zullen deelnemen:

-In alle districten in de leeftijdscategorie O13 in de categorie B de vernieuwde spelregels gehanteerd. Bij de MO13 teams geldt dit voor alle competities, zowel de Hoofdklasse (categorie A) als de 1e klasse en lager (categorie B)
    -Daarnaast gaan O14 teams uitkomend in de categorie B in district Noord en West 1 spelen met de vernieuwde spelregels.

video vernieuwde spelregels

infographics vernieuwde spelregels