• Volharding – Olympia’18 (1-0) 1-3

26 jan 2020
  • VIERLINGSBEEK – Volharding is er in de eerste wedstrijd na de winterstop niet in geslaagd om in eigen huis een goed resultaat te behalen tegen de ongenaakbare koploper Olympia’18 uit Boxmeer. Bij rust leidde Volharding nog wel met 1-0, maar de Boxmeerse ploeg draaide na rust de zaak heel snel om en ging verdiend met de drie punten naar huis: 1-3.

Door de nederlaag staat Volharding halverwege de competitie gedeeld onderaan met Real Lunet uit Vught. Het zal een zware kluif worden voor de roodwitten om de weg omhoog weer in te slaan. De Vierlingsbekenaren krijgen klap na klap en er blijven ontzettend veel personele problemen voor trainer Johan Vullings. Vanmiddag ontbraken tegen Olympia’18 Jordy de Klijn, Kas van den Bosch, Rik Lucassen, Tim Brouwer en Gijs Timmermans vanwege deels langdurige blessures. Daarnaast was centrale verdediger Tom Kessels vanwege werkverplichtingen niet present, al had ook hij vanwege een kwetsuur niet mee kunnen doen vandaag.

Toch had coach Vullings nog wel een representatief elftal neergezet. Het was hetzelfde elftal, dat afgelopen dinsdag in een oefenwedstrijd tegen eersteklasser Wittenhorst de tweede helft speelde en met prima voetbal de Horstenaren met 4-2 versloegen. Twee van die elf starters waren de junioren Brent Achten en Tim Martens. Voor rechtsbuiten Tim Martens was het zijn eerste basisplaats in de hoofdmacht. En Martens rechtvaardigde de keuze van Vullings -in een eerste helft vol strijd maar weinig goed voetbal- volledig. De jongeling was brutaal in zijn acties en zorgde na ruim een half uur voor een Vierlingsbeekse voorsprong. Gelegenheidslinksback Thomas Rijn –na bijna tien maanden vanwege een gescheurde achillespees terug in de startelf- stoomde op naar de achterlijn en vond Martens bij de eerste paal: 1-0. Even later speelde Tim Martens zich opnieuw vrij, maar in de korte hoek vond hij Olympia’18-keeper Jasper Görts op zijn weg. In de laatste vijf minuten voor de rust werd de koploper wat sterker. Tot dan leek er bij veel Boxmeerse spelers nogal wat spanning op de wedstrijd te staan. Alleen na een kleine tien minuten was topscorer Douwe Zwaan gevaarlijk geweest. Na een slechte en gevaarlijke pass door het midden van Rens van Lanen prikte de centrumspits van Olympia de bal niet heel ver naast. Zwaan was vlak voor de thee nog tweemaal gevaarlijk, maar hij vond het doel nog niet. Bjenze Graat schoot namens de bezoekers nog over.

De door Volharding in de matige eerste helft zwaar bevochten en verkregen voorsprong verdween al snel als sneeuw voor de zon. Binnen een kwartier stond Olympia’18 met 1-3 voor. Bij de twee eerste treffers zag Volharding-doelman Roel van Rens er niet best uit. In de 47e minuut pakte Van Rens een relatief eenvoudig schot van Jordi Toonen niet klemvast, waarna Sam Luppes het leder makkelijk binnen kon schuiven: 1-1. Zeven minuten later schatte Van Rens een dieptepas van Bjenze Graat niet goed in. De keeper bleef op zijn lijn staan, waardoor Douwe Zwaan vrije baan had richting Volharding-goal. Zo’n buitenkans is aan Zwaan doorgaans wel besteed: 1-2. Al heel snel daarna -in de 62e minuut- besliste Olympia’18 het duel, iets waar het na vijfenveertig minuten niet naar uit zag. Sam Luppes ontdeed zich van Thomas Rijn en met een gave trekbal vond hij Jordi Toonen, die koppend voor 1-3 zorgde. Volharding kwam deze tegenslag niet meer te boven en slaagde er ook niet in om nog veel te creëren. Een kleine tien minuten voor tijd raakte Melvin de Klijn nog wel de paal en Vincent Buijssen schoot uit de draai naast. Aan de andere kant had Douwe Zwaan Volharding in de slotfase tot tweemaal toe nog veel meer pijn kunnen doen. Maar een nog grotere nederlaag bleef Volharding bespaard. Op de Boxmeerse overwinning viel uiteindelijk niets af te dingen.

Voor Volharding wordt de uitdaging steeds groter om iets te bedenken en onderin weg te komen. Komende zondag staat de druk er al vol op, wanneer de roodwitten op bezoek gaan bij Helvoirt. Die ploeg staat tiende met drie punten meer dan Volharding. Tijdens de seizoensopening werd er door Volharding in Vierlingsbeek met 2-1 gewonnen. Eerst ontvangt Volharding komende donderdag overigens nog de reserves van UDI’19/Beter Bed in het kader van het bekertoernooi. Dat duel lijkt echter bijzaak nu. De prioriteit ligt duidelijk bij de competitie.

Karakteristieken

scheidsrechter: Luc Linders (Munstergeleen)

33e min. 1-0 Tim Martens
    47e min. 1-1 Sam Luppes