• Volharding – Berghem Sport (0-0) 1-0

1 mrt 2020
  • VIERLINGSBEEK – Volharding deed zichzelf vanmiddag een groot plezier. De roodwitten stuntten in eigen huis door met 1-0 te winnen van de nummer twee in de stand Berghem Sport. Tot vandaag was Berghem Sport zelfs de ploeg met de minste verliespunten en Volharding het team met de meeste verliespunten. De overwinning van Volharding was wellicht enigszins gelukkig, maar het zat de equipe van trainer Johan Vullings nu eindelijk eens een keer mee. Het kwartje viel dit seizoen voor de Vierlingsbekenaren al heel vaak de verkeerde kant op, vanmiddag rolde het de goede kant op.

Vooraf leek Volharding -ondanks de nog altijd rijkelijk gevulde ziekenboeg- al enigszins in het voordeel. Berghem Sport kwam door de vele afgelastingen in de maand februari geen enkele maal in actie en ontbeerde daardoor natuurlijk spelritme. Daarnaast bleek Berghem-spits Donny van Herpen -al jarenlang bij verschillende verenigingen een grote plaaggeest voor Volharding- verre van fit aan de aftrap te staan. Toch stelde zijn trainer William van den Burgt Van Herpen gewoon op, wetende dat ook een halve Van Herpen nog altijd beter rendeert dan elke andere speler. Nino Janssen -die weer het hoge niveau aantikt van de afgelopen seizoenen- had Van Herpen goed in de smiezen en pakte hem ook een paar keer hard aan. Eenmaal wist Van Herpen echter aan ieders aandacht te ontsnappen, maar dat werd door Volharding zelf ingeleid. Na een half uur verspeelde Tom Kessels de bal te lichtzinnig, waarna Van Herpen de bal snoeihard tegen de onderkant van de lat schoot. Eerder raakte Stef van den Broek namens de bezoekers de paal. In het eerste half uur was Volharding echter ook meermaals gevaarlijk. Met name de onbevangen en brutaal spelende linkerspits A-junior Tim Martens was tot driemaal toe dicht bij een treffer. Ook werd Martens nog een keer neergelegd binnen de zestien, maar scheidsrechter Rachid Hajo uit Cuijk zag er geen strafschop in.

In de tweede helft begon Volharding -waar Kas van den Bosch en Rens ten Brinke prima invielen- goed en kreeg het aanvankelijk ook de beste kansen. Aanvoerder Mark Blenckers claimde dat hij werd neergehaald in doorgebroken positie, maar dat leek wel mee te vallen. Een rush van linksback Gijs Hendriks eindigde met een schuiver langs het Berghem-doel. Na goed doorzetten van Nino Janssen raakte Tim Martens de paal. In de 70e minuut viel de verdiende Vierlingsbeekse treffer. Rens van Lanen vond Mark Blenckers en die haalde op de rand van de zestien loepzuiver uit: 1-0. Twee minuten later leek Volharding de voorsprong echter alweer kwijt te raken. Rens van Lanen duwde een tegenstander binnen de zestien meter in de rug, waarna arbiter Hajo naar de stip wees. Normaal gesproken is een strafschop een ‘zekerheidje’ wanneer Donny van Herpen achter de bal gaat staan, vandaag echter niet. Van Herpen deed Volharding eens een keer niet de das om, want hij joeg de penalty hoog over. In de laatste minuut redde Nino Janssen zijn ploeg nog een keer door de bal van de lijn te halen, waardoor Volharding drie welkome bonuspunten kan bijschrijven in de strijd onderin.

Na vandaag staat Volharding weer net boven de streep. De komende twee weken spelen de roodwitten opnieuw thuis. Over twee weken komt directe concurrent Heeswijk op bezoek in Vierlingsbeek, maar eerst ontvangen de Soetendaalbewoners de nummer drie in de stand Emplina. Eerder dit seizoen speelde Volharding in Empel een van de betere wedstrijden van het seizoen, maar verloor het wel zeer ongelukkig met 1-0. Emplina is bezig aan een prima reeks. De laatste drie duels werden allemaal gewonnen met de doelcijfers zes voor en nul tegen.

Karakteristieken

scheidsrechter: Rachid Hajo (Cuijk)

70e min. 1-0 Mark Blenckers

toeschouwers: 150