• Spcl. Susteren - Volharding (0-1) 2-3

27 nov 2022
  • SUSTEREN – Eindelijk heeft Volharding haar eerste overwinning van dit seizoen in Zuid-Limburg geboekt. In de vierde aanloop werd er in Susteren met 2-3 gezegevierd. Grote man was weer eens Vincent Buijssen, met een goal en twee assists. Daarmee wiste hij gelijk de ongelukkige terugspeelbal van vorige week tegen Minor meer dan uit. Het was treffer nummer zes voor Buijssen in dit lopende seizoen. Door gunstige andere uitslagen klom Volharding naar de derde plek in de stand op slechts één punt van koploper Wittenhorst. Wel hebben de roodwitten een wedstrijd meer gespeeld dan de andere ploegen in de top van de ranglijst.

Volharding begon in Susteren met hetzelfde basiselftal als een week geleden, toen er in Nuth met 1-0 werd verloren van Minor. Veel andere smaken heeft trainer Jan Pruijn ook niet. Met name voorin zijn momenteel met Vincent Buijssen, Luuk Rühl en Sven Jenniskens slechts drie spelers helemaal fit. Luuk van den Boogaard, Rens van Lanen en Tim Martens ontbreken vanwege blessures. Stijn van den Broek is nog altijd afwezig vanwege zijn studie in het buitenland. Na een klein half uur moest ook Luuk Rühl afhaken. Hij kwam in een sandwich met twee Susterense verdedigers terecht en kon niet meer verder. Nog een aanvallende optie minder dus voor de Bekenaren. Rühl werd daarom vervangen door middenvelder Sharif Tah. Tah, in de zomer gekomen van NEC amateurs, maakte zodoende zijn eerste competitieminuten op een voor hem vreemde plek op het veld. Maar dat deed hij zeer verdienstelijk. Al na tien seconden had Volharding op voorsprong kunnen komen. Vanaf de aftrap verscheen Sven Jenniskens oog-in-oog met Susteren-goalie Joey Cuijpers maar hij mikte net naast. De gasten hadden het eerste half uur onder controle, maar echt grote kansen leverde dat niet op. In het laatste kwartier voor rust werd Susteren sterker. Jip Vergoossen was tweemaal zeer gevaarlijk. Zijn eerste inzet werd door Volharding-doelman Bono Barten met de voeten gekeerd. Met zijn tweede poging faalde hij vrij voor Barten, nadat hij de bal iets te ver voor zich uit speelde. Op slag van rust scoorde Vergoossen wél, maar zijn doelpunt werd afgekeurd vanwege buitenspel. Op een psychologisch perfect moment, twee minuten in de extra tijd van de eerste helft, scoorde Volharding wel. Op dat moment tegen de verhouding in. Een voorzet van Teun Jakobs werd door Vincent Buijssen met een heerlijke volley tot goal gepromoveerd: 0-1.

Direct na de hervatting had Volharding het duel al kunnen beslissen. Sven Jenniskens profiteerde weer eens van zijn enorme snelheid. De linkerspits bediende Sharif Tah vanaf de achterlijn, maar de gelegenheidsaanvaller miste helemaal vrij voor keeper Cuijpers. In de tegenaanval was wederom Jip Vergoossen dicht bij een treffer voor de gastheren. Ditmaal haalde Bono Barten diens inzet onder uit de rechter benedenhoek. Weer scoorde Volharding vervolgens op de juiste momenten. Een indraaiende vrije trap van Vincent Buijssen in de 59e minuut werd gemist door Joey Cuijpers, waarna Nino Janssen met het hoofd de bal van Buijssen voldoende verlengde: 0-2. Vier minuten later hetzelfde recept. Nu bracht Buijssen een vrije bal voor vanaf de rechterkant op het kopgrage hoofd van Brent Achten: 0-3. De wedstrijd leek gespeeld, maar niets bleek minder waar. Susteren zette alles op alles en nam heel veel risico voor een beter resultaat. Na een fraaie aanval verkleinde de uitstekende aanvoerder Kai Schmitz in de 70e minuut de marge tot 1-3. Volharding moest vol aan de bak en deed dat ook. Captain Mark Blenckers blokte bijvoorbeeld een inzet van de thuisploeg met al zijn ziel en zaligheid. Wederom een vrije trap aan de andere kant van Vincent Buijssen werd nu wel uit de hoek geranseld door Joey Cuijpers. Nadat de moegestreden Sven Jenniskens naar de kant werd gehaald ten faveure van Lars van Treek leek de organisatie bij Volharding even weg. Daarvan profiteerde opnieuw Kai Schmitz. Tien minuten voor tijd joeg de linksback de bal prachtig in de linkerbovenhoek voorbij de kansloze Bono Barten: 2-3. Weer twee minuten later kon Barten wel redden op een vrije trap van Stijn Keulen. In de slotfase kreeg Volharding steeds meer ruimte door de risicovolle speelwijze van Susteren. In de tegenaanval kregen de Vierlingsbekenaren middels Vincent Buijssen kans op kans. Eén van de absolute uitblinkers van vanmiddag, middenvelder Rens ten Brinke, zette Buijssen vrij voor Cuijpers maar de topschutter van Volharding faalde jammerlijk. Buijssen miste wederom voor open goal na een afgemeten voorzet van rechtsback Gijs Creemers. Brent Achten mikte met buitenkant links niet heel ver naast. Ver in de extra tijd ging Vincent Buijsen opnieuw op avontuur, maar toen hij diverse spelers en keeper Cuijpers had uitgespeeld vond hij het doel moegestreden niet meer. De pijp was compleet leeg. Deren deed het Volharding niet meer, want voor het eerst dit seizoen namen de Soetendaalbewoners de volle buit vanuit Zuid-Limburg mee naar huis.

Komende zondag speelt Volharding wederom tegen een ploeg uit Zuid-Limburg. Ditmaal is op sportpark Soetendaal nummer vier Chevremont uit Kerkrade de tegenstander. Chevremont is een ploeg om rekening mee te houden. Op de tweede speeldag verloren ze met 4-1 bij koploper Wittenhorst. Het was direct de enige nederlaag tot nu toe. Het belooft derhalve een mooie wedstrijd te worden in Vierlingsbeek, want Volharding won tot dusverre alle vier haar thuiswedstrijden.

klik hier voor de foto's (Pieter Jenniskens)

Karakteristieken
    scheidsrechter: Tjitte Ploegstra (Born)
    45e min. 0-1 Vincent Buijssen