• Volharding – Vianen Vooruit (0-1) 1-1

3 nov 2019
  • VIERLINGSBEEK – Volharding heeft vandaag in eigen huis een prima resultaat geboekt tegen koploper Vianen Vooruit: 1-1. Aangezien de roodwitten al na drie minuten tegen een achterstand aankeken, mochten ze zich na een enerverend duel zeker de morele winnaar noemen. Al zet een puntje niet echt veel zoden aan de dijk voor de ranglijst. Daarin is Volharding ondanks de remise afgezakt naar de twaalfde plek. Het zit echter allemaal zeer dicht bij elkaar. Het verschil met de nummer vijf in de stand EVVC bedraagt bijvoorbeeld maar drie punten.

Het blijft behelpen voor Volharding qua personele bezetting. Vandaag was Vincent Buijssen weer van de partij na wekenlange absentie vanwege blessureleed. Daar stond tegenover het ontbreken van twee nieuwe blessuregevallen Nino Janssen en Jordy de Klijn. Trainer Johan Vullings heeft weinig smaken meer en besloot vanmiddag de ranglijstaanvoerder Vianen Vooruit tegemoet te treden in een 4-4-2 opstelling. De middenlinie bestond vandaag uit Kas van den Bosch, Mark Blenckers, Rens van Lanen en Vincent Buijssen. Eigenlijk allemaal aanvallend denkende spelers, maar door het ontbreken van een echte controleur een begrijpelijke strategie. Voeg daarbij dat de linksbenige Rik Lucassen noodgedwongen als rechtsback moest beginnen en de lastige situatie waarin Volharding zich bevindt is enigszins verklaard.

Toen Volharding binnen drie minuten ook nog op achterstand kwam, leek een moeilijke middag in de maak. Oud Volhardingspeler Thomas van de Sanden kopte een voorzet van de gevaarlijke Rik Renirie voorbij Volharding-doelman Roel van Rens: 0-1. Volharding ging daarna echt de strijd aan met het zeer fysiek spelende Vianen Vooruit. Veel kansen leverde dat niet op. Een vrije trap van aanvoerder Mark Blenckers ging net over en een ongecontroleerd schot van Rick Tissen ging ver over. Na een klein half uur werd een schot van wederom Rik Renirie over de lat getikt door Roel van Rens. Even later werd een doelpunt van Kas van den Bosch ten onrechte afgekeurd wegens buitenspel, aangezien hij in balbezit kwam via de rug van een Vianen-speler. Vlak voor rust dreigde de wedstrijd te ontsporen. Rens van Lanen werd uit de wedstrijd geschopt door Thomas van de Sanden, maar de lankmoedige scheidsrechter Stan Claassen (21) uit Deurne (op het laatste moment aangesteld als vervanger van de oorspronkelijk aangestelde arbiter Luc Linders uit Munstergeleen, red.) gaf niet eens geel. Er volgde een opstootje wat door ging tot in de catacomben van sportpark Soetendaal. A-junior Brent Achten kwam Rens van Lanen overigens vervangen en deed dat met verve.

In de rust liet Claassen omroepen, dat het publiek zich gedeisd moest houden met commentaren richting zijn persoon. Het had veel weg van een zwaktebod. Hij weigerde voor rust zelf namelijk op te treden waar nodig, met name tegen een aantal geniepige overtredingen van de gasten. Dat veranderde na de thee, want toen begon de leidsman plots kwistig met kaarten strooien. Beide ploegen kregen driemaal geel te zien. Voetballend was Volharding duidelijk beter dan de bezoekers uit Vianen. Vlak na de hervatting werd eerst Kas van den Bosch gestuit door de Vianen-defensie en even later werd Vincent Buijssen geblokt ten koste van een corner. Halverwege de tweede helft werd Vincent Buijssen uit voorzorg gewisseld. Hij is net terug en mocht van de medische staf nog geen hele wedstrijd volmaken. In de 70e minuut viel de meer dan verdiende gelijkmaker van Volharding. De toch niet al te grote Rick Tissen verschalkte Vianen-goalie Niels Verbiesen met een rake kopbal: 1-1. In de slotfase zette de over all tegenvallende koploper nog een keer aan. Oud Volharding-speler Jeroen Schepens was nog het dichtst bij een treffer namens de bezoekers. Zijn kopbal werd echter prima gekeerd door Roel van Rens. Daardoor eindigde het duel in een remise en blijft Vianen Vooruit voorlopig de trotse koploper in de tweede klasse H. Volharding kan met de wedstrijd van vandaag zeker vooruit richting komende wedstrijden, te beginnen komende zondag in Nistelrode tegen Prinses Irene.

Karakteristieken

scheidsrechter: Stan Claassen (Deurne)

3e min. 0-1 Thomas van de Sanden
    70e min. 1-1 Rick Tissen