• DAW - Volharding (1-0) 2-1

15 dec 2019
  • SCHAIJK – Volharding gaat met een katterig gevoel de winterstop in. De roodwitten leden vanmiddag alweer de zesde nederlaag in twaalf wedstrijden en wederom was dit zeer onnodig. Op bezoek bij DAW in Schaijk werd het 2-1 voor de thuisploeg. De Vierlingsbekenaren staan door het nieuwe verlies nog net boven de degradatiestreep.

De wedstrijd tegen DAW was voor Volharding een blauwdruk van eigenlijk vrijwel de gehele eerste seizoenshelft. Blessures bij de vleet, slap beginnen om vervolgens weer goed terug te komen in de wedstrijd. Maar bovenal een gebrek aan scorend vermogen, ondanks legio gecreëerde kansen. Het killer instinct voor het vijandelijke doel nam vandaag –net als vorige week- schrijnende vormen aan. Ook uit een dertiental (!) corners wisten de roodwitten het net niet te vinden.

Volharding begon vanmiddag zonder een vijftal basisspelers. Thomas Rijn, Jordy de Klijn en Kas van den Bosch ontbreken al langer op het appèl. Vorig week tegen Real Lunet vielen ook Rens van Lanen en Rik Lucassen gekwetst uit. Na een klein kwartier meldde ook Nino Janssen zich noodgedwongen in de ziekenboeg. Toen keek Volharding overigens al vijf minuten tegen een achterstand aan. Lars van Treek leed gevaarlijk balverlies, waarna Roel Janssen namens de thuisclub vrije doorgang kreeg richting het door Roel van Rens gehoede Volhardingdoel. Janssen schoot de bal koel langs Van Rens: 1-0. Lars van Treek kwam sowieso veel vrij aan de bal en was zoekende, maar hij werd in de eerste helft slecht ondersteund door zijn teamgenoten. Nog voor rust had DAW nog een tweetal dikke kansen op verdubbeling van de score. Aanvoerder Robbert Knipping maaide over een voorzet annex inzet van rechtsback Robyen van der Heijden heen. Linksback Huib van Merwijk faalde helemaal vrij voor Roel van Rens.

In de tweede helft kreeg Volharding –net als tegen Real Lunet- plots weer de geest. De uitstekend spelende linksback Gijs Hendriks leverde de ene na de andere prachtige voorzet af, maar de Volhardingvoorwaartsen deden daar veel te weinig mee. De kopbal in de 51e minuut van Tim Brouwer had wel een beter lot verdiend. Zijn inzet werd prachtig uit de kruising geranseld door de uitblinkende DAW-doelman Rick van Aalst (35). Even later kreeg Volharding een tegenslag te verwerken, toen aanvoerder Robbert Knipping koppend voor 2-0 zorgde. Daarna was het eenrichtingsverkeer richting DAW-doel. Mark Blenckers schoot knap uit de draai, maar weer redde Van Aalst. Tim Brouwer werd gestuit en ook de rebound van opnieuw Mark Blenckers werd gered. Een knal van afstand van Vincent Buijssen na ruim een uur betekende de snelle aansluitingstreffer: 2-1. Daarna stapelde Volharding kans op kans, waarvan er een aantal honderd procent in hadden gemoeten. Mark Blenckers’ zijn vrije trap vloog rakelings over. Na wederom een puike voorzet van Gijs Hendriks verscheen invaller Rick Tissen oog-in-oog met Van Aalst, maar de aanvaller miste op onverklaarbare wijze en schoot de bal in de handen van de eigenlijk al kansloze Van Aalst. Direct daarna kregen Tim Brouwer, Tom Kessels en Vincent Buijssen in één en dezelfde situatie de bal er ook niet in. Melvin de Klijn had met zijn hoofd voor de gelijkmaker moeten zorgen, maar ook hij mikte precies in de grijpgrage armen van Van Aalst. DAW bleef met kunst- en vliegwerk overeind, maar kreeg zelf ook nog een paar mogelijkheden in de tegenstoot doordat Volharding steeds meer risico ging nemen. Zo was invaller Noah van Deijne tot twee keer toe dicht bij de derde treffer voor de gastheren. Uit een vrije trap raakte hij de paal en bij zijn tweede poging lag Roel van Rens in de weg. In de extra tijd kreeg ook een andere invaller bij Volharding nog een enorme kans op de gelijkmaker. Tim Michiels mikte echter te gehaast naast en zo stond Volharding andermaal met lege handen.

Volharding speelt komende donderdag nog voor de beker. Dan is om 20.00 uur ZSV uit Zeilberg, de koploper in de eerste klasse de tegenstander op het eigen sportpark Soetendaal. Daarna is het echt winterstop. Op 26 januari 2020 hervat Volharding dan de competitie met een thuiswedstrijd tegen de verrassende nieuwe koploper, promovendus Olympia’18 uit Boxmeer.