• Berghem Sport - Volharding (1-0) 3-1

27 okt 2019
  • BERGHEM – De overwinning van Volharding vorige week op Venhorst blijkt voorlopig alleen een oprisping te zijn geweest. Vanmiddag liepen de roodwitten voor de vierde keer in de eerste zes competitiewedstrijden tegen een nederlaag op. Nu was Berghem Sport in eigen huis met 3-1 te sterk voor de Bekenaren.

Net als tijdens de andere drie verliespartijen was de tegenstander vandaag weer niet beter. Volharding roept het onheil telkens over zichzelf af. De wedstrijd van vanmiddag was daarvoor exemplarisch. Zelf een penalty missen en er één weggeven die wel benut wordt. En dat op het moment dat men nota bene met een man meer op het veld staat!

Met dezelfde opstelling als vorige week begon Volharding slap en zonder overtuiging aan de wedstrijd in Berghem. Dat leidde al vrij snel tot een achterstand. Tot tweemal toe gaf Volharding makkelijk vrije trappen weg net buiten de zestien meter. En dat moet je met de aanwezigheid op het veld van spits Donny van Herpen (37) niet doen. De eerste vrije bal in de 13e minuut werd door Volharding-keeper Roel van Rens nog gekeerd, waarna de rebound door Bram Kappen via de lat over geschoten werd. De tweede inzet van Van Herpen twee minuten later was wel raak: 1-0. Vier minuten later kreeg Volharding een uitgelezen mogelijkheid op de gelijkmaker. Tim Brouwer werd in het strafschopgebied onderuit gehaald. De toegekende strafschop werd door Tom Kessels echter niet benut. Berghem Sport-goalie Danny Witjes stopte de inzet van Kessels. Voor de rust waren Kappen en Van Herpen nog dicht bij een treffer voor de thuisclub, maar scoren deden beide spelers niet.

In de eerste helft zat er weinig lijn in het spel van Volharding en eigenlijk haalde alleen centrale verdediger Lars van Treek zijn normale niveau. Na de rust veranderde dit wel enigszins. Dat had alles te maken met het inbrengen van Rens van Lanen, die na een wekenlange absentie weer fit was. Hij verving Tim Michiels. De meeste spelers leken zich te verschuilen. Van Lanen eiste in ieder geval de ballen op, waardoor Volharding wat meer aan het voetballen kwam. Veel kansen werden er echter niet gecreëerd. De eerste de beste echt goede aanval leidde in de 61e minuut tot de gelijkmaker. Kas van den Bosch veroverde de bal op zijn directe tegenstander Mats van den Broek en vond Jordy de Klijn. Die bediende vervolgens de vrijstaande Tim Brouwer en die kon eenvoudig zijn eerste treffer van het seizoen binnen schieten: 1-1. In de 68e minuut pakte Bram Kappen namens de gastheren een oliedomme rode kaart. Hij ging boven op de knie van Jordy de Klijn staan en kon direct inrukken van de uitstekend fluitende scheidsrechter Chris-Stan van Daal uit Heeswijk-Dinther. Volharding leek nu de overwinning voor het grijpen te hebben, maar men slaagde er niet in om de organisatie goed neer te zetten tegen een man minder. Sterker nog, de roodwitten liepen een aantal keren opzichtig achteruit. Zo krulde Edwin Huibers de bal via de vingertoppen van Roel van Rens maar net over het doel. In de 77e minuut ging het helemaal mis. Jordy de Klijn -met zijn assist nog heel belangrijk- maakte onbegrijpelijk hands in het strafschopgebied. Het had verdacht veel weg van de rare handsbal van Edgar Ié van Feyenoord afgelopen donderdag tegen Young Boys, een totale black out. Arbiter Van Daal kon wederom niet anders dan naar de stip wijzen. Donny van Herpen wist er wel raad mee: 2-1. Daarna draaide een verdwaalde voorzet van Lars van Treek nog bijna binnen voor de hernieuwde gelijkmaker. Tien minuten voor tijd kwam jeugdspeler Tim Martens bij Volharding voor de derde week op een rij in de slotfase in het veld. Weer liet de jongeling een paar aardige dingen zien, maar drie minuten voor tijd ging ook hij -net als Kappen eerder in de wedstrijd- over de schreef. Hij haalde een tegenstander onderuit en ook nu kon leidsman Van Daal niets anders doen dan de speler wegsturen. Drie minuten voor tijd strooide invaller Jeffrey Duif (35) -ingevallen voor Van Herpen- nog wat meer zout in de Vierlingsbeekse wonden door de bal binnen te koppen en de eindstand te bepalen op 3-1.

Karakteristieken

scheidsrechter: Chris-Stan van Daal (Heeswijk-Dinther)

15e min. 1-0 Donny van Herpen
    61e min. 1-1 Tim Brouwer
    77e min. 2-1 Donny van Herpen (pen.)
    87e min. 3-1 Jeffrey Duif

toeschouwers: 200

gele kaarten: Jacky van Deutekom (Berghem Sport); Tim Brouwer en Tom Kessels (beiden Volharding)

rode kaarten: 68. Bram Kappen (Berghem Sport) en 87. Tim Martens (Volharding) beiden vanwege ernstig gemeen spel