• Heeswijk - Volharding (0-1) 0-1

24 nov 2019
  • HEESWIJK – Volharding heeft vanmiddag een zeer belangrijke, maar zwaar bevochten zege geboekt op bezoek bij Heeswijk: 0-1. Centrale verdediger Tom Kessels mocht zich met een vroege treffer tot matchwinnaar laten kronen. Met Kessels is meteen de absolute uitblinker van de middag genoemd. De verdediger scoorde niet alleen de winnende treffer, maar hij strooide ook met menige fraaie pass van achteruit. Daarnaast was hij de absolute leider van de prima spelende Volharding-defensie, dat nauwelijks iets weggaf. Smetje op Kessels’ prestatie was dat hij in Heeswijk al zijn vijfde gele kaart van het seizoen kreeg en daardoor volgende week thuis tegen promovendus SVSSS uit Udenhout automatisch geschorst afwezig zal zijn.

Het was voor Volharding de middag van de primeurs in het lopende seizoen. De roodwitten speelden pas voor het eerste deze voetbaljaargang een competitiewedstrijd op natuurgras. Daarnaast werd ook pas de eerste uitoverwinning van het seizoen behaald. Tevens maakte de 19-jarige Gijs Timmermans zijn competitiedebuut in de hoofdmacht van de Vierlingsbeekse vereniging. De tweedejaarssenior miste het complete seizoen 2018-2019 door een kruisbandblessure en maakte zijn rentree begin dit jaar in het tweede elftal. Door de afwezigheid van Jordy de Klijn (hij liep onlangs ook een kruisbandblessure op, red.) mocht de uit America afkomstige Timmermans vandaag aan de bak als controleur en dat deed hij met name voor rust uitstekend. In de tweede helft moest de jongeling samen met zijn team diep gaan om de vroeg verkregen voorsprong vast te houden en de overwinning in de wacht te slepen. Net als Jordy de Klijn ontbrak ook Kas van den Bosch gekwetst op het Beekse appèl.

Het had even wat voeten in de aarde, voordat de wedstrijd daadwerkelijk kon beginnen. De pupil van de week mocht eerst scoren. Daarna werd aanvoerder Tom Sleddens gehuldigd voor zijn 250e duel in het eerste van Heeswijk. Ook werd er -net zoals in de rest van het land- een minuut stil gestaan bij de racistische perikelen in Den Bosch van vorige week. Toen kon er pas echt worden gevoetbald.

Dat deed Volharding met name het eerste kwartier prima. Al na zeven minuten kwamen de bezoekers op voorsprong. Een corner van Mark Blenckers werd in eerste instantie weggewerkt, maar kwam wederom bij de Volharding-captain terecht. Zijn voorzet werd verlengd door Rens van Lanen en daarna door de mee opgekomen Tom Kessels bij de tweede paal binnen gegleden: 0-1. Binnen het kwartier ontbeerden een tweetal kopstoten van Tim Brouwer vervolgens kracht om doeltreffend te kunnen worden. In de 20e minuut moest Volharding-doelman Roel van Rens -die momenteel met veel vertrouwen staat te keepen- voor het eerst handelend optreden bij een knal van Terry van Steenbergen. Vijf minuten later had Volharding de score moeten verdubbelen. Tim Brouwer raakt de paal, waarna de rebounds van opnieuw Brouwer en Rens van Lanen maar ternauwernood konden worden gered door de Heeswijk-defensie. Aanvoerder Blenckers probeerde het nog fraai achter het standbeen langs op een voorzet van Rick Tissen. Aan de andere kant haalde Van Rens een inzet van Max Sluiter uit de hoek. De aansluitende corner van Rutger van der Burgt was net te hoog voor Juul Heerkens om de bal binnen te kunnen koppen. Na een fraaie aanval via Mark Blenckers en Vincent Buijssen krulde linkspoot Rik Lucassen nota bene met rechts de bal maar net over de kruising.

Heeswijk gooide er na rust qua strijd nog een schepje bovenop. Kansen werden echter niet of nauwelijks gecreëerd, die waren voor Volharding. De gasten lieten Heeswijk echter heel lang in leven. Rens van Lanen en Rick Tissen (2x) kregen dikke kansen om te scoren, maar verzuimden dat. Rick Tissen claimde ook nog een strafschop, maar scheidsrechter Hodzelmans uit Echt zag er geen overtreding in. In de 79e minuut schoot Max Sluiter namens de gastheren rakelings naast. Daarna had Tim Brouwer de wedstrijd wederom tot tweemaal toe in het slot kunnen gooien, maar beide keren mikte Brouwer te hoog. Zo bleef Heeswijk in de wedstrijd en dat dreigde Volharding nog bijna fataal te worden. In de blessuretijd leek een inzet van Stef Adank tot de gelijkmaker te leidden, maar tot opluchting van alles en iedereen wat Volharding een warm hart toedraagt hobbelde de bal langs de voor Heeswijk verkeerde en voor Volharding juiste kant van de paal. Daarmee was de eerste uitoverwinning van het seizoen voor de roodwitten een feit.

Karakteristieken

scheidsrechter: Johan Hodzelmans (Echt)

7e min. 0-1 Tom Kessels
    cornerverhouding: 5-5