• Eindelijk weer naar de buurman

25 jan 2020
  • Voormalig Volharding-speler Toon Gerrits (links) haalt samen met oud-Olympia'18-speler Henk Philips herinneringen op aan de laatste derby's tussen hun clubs. (Foto: Theo Peeters)

Volharding en Olympia'18 treffen elkaar zondag voor het eerst sinds 1974 weer in competitieverband. Met oud-spelers Toon Gerrits en Henk Philips gaan we terug in de tijd.

Door Dominique Pichel

Bij de een ligt het plakboek met zwart-wit- foto's en vergeelde krantenartikelen op zolder. Goed opgeborgen, niet even snel te pakken. Bij de ander staan de albums uit de glorietijd in de slaapkamer, tot ongenoegen van zijn vrouw. Het tastbare bewijs geldt voor beiden als aanvulling, de herinneringen aan de competitieduels tussen Volharding en Olympia'18 zitten in hun hoofd. En dat terwijl de laatste derby toch echt dateert van 46 (!) jaar geleden.

Nu de burenruzie terugkeert, beleven ze in gedachten de derby's uit het verleden: Toon Gerrits was voetballer van Volharding, Henk Philips droeg het shirt van Olympia.

,,Het waren altijd fantastische wedstrijden, het publiek ging er massaal naartoe", weet Gerrits (67) nog. ,,Om het veld stond het twee rijen dik. Een paar duizend man kwam kijken", vult Philips (70) aan. ,,We speelden ook tegen Venray en Panningen, maar tegen Vierlingsbeek was iets bijzonders. Die wedstrijden waren de echte derby's. Er werd stevig gevoetbald, maar er was ook wederzijds respect."

Van haat en nijd was geen sprake, zeggen beiden. ,,Volharding was de grote club, Jan Nabuurs de grote man. Die struinde de hele regio af met zijn blocnote. Voor mijn gevoel speelde die club altijd in de tweede klasse, wij sloten juist aan", zegt Philips. ,,Als jeugdspeler van Olympia ben ik meermaals naar Volharding gaan kijken. Ik kan de opstelling nog opdreunen. Met de jongens van Verhoeven voorin, Pietje en Wim. Hans van Os. En Toon Baltissen, een type Piet Keizer in de spits. Die ploeg stond als een huis."

,,Een team met allemaal vedettes, waar ik als mannetje van 16 bijkwam", herinnert Gerrits zich. ,,Ik ging wel met knikkende knieën naar Boxmeer, hoor. Olympia ervaarde ik destijds als een imponerende club. De sfeer alleen al. Het sportpark met die grote, houten tribune. Dat zag je nergens anders. Niet dat er langs de lijn tussen de supportersgroepen veel gebeurde overigens. Nooit eigenlijk, of ja, zo af en toe werd er wel een klap uitgedeeld."

Zo schieten momenten van de derby's door hun hoofden, maar de uitslagen moeten ze schuldig blijven. Dat de laatste twee derby's in 1-1 zijn geëindigd, wordt pas duidelijk als Gerrits door zijn plakboek bladert. Zo scoren Olympiaan Jan van Dam ('ik heb zelden iemand gezien met zo'n schot uit stand') en Volharding-voetballer Jan Peeters op 3 februari 1974 in de laatste titanenstrijd, die zondag eindelijk weer op het programma staat. ,,Voor de wedstrijd was er nog een minuut stilte voor Olympia's erevoorzitter de heer Spanjers", leest Gerrits voor.

,,Ik denk dat we in de jaren 70 wel drie seizoenen op rij tegen elkaar hebben gespeeld, voordat we degradeerden uit de tweede klasse", zegt Philips, bij Olympia nog actief in de technische commissie. ,,Vooraf wist je al tegen wie je speelde. Ik had altijd dezelfde directe tegenstander: Rini Peters was hun rechtsback. Een echte klever. Ik was een dienende speler. We hadden echte persoonlijkheden in het team. Zo was Paul Martens onze Douwe Zwaan. Die maakte veel goals. En keeper Willy Kersten, dat was een fenomeen in Boxmeer. Een octopus in het doel."

Met die 'legendarische keeper' had Gerrits samen kunnen spelen. ,,Ik heb eind jaren 70 op het punt gestaan om naar Olympia te verkassen", biecht de clubfotograaf van Volharding op. ,,Nadat ik was getrouwd, werd ik benaderd. Met de overstap was behoorlijk wat geld gemoeid. Ik geloof dat ik 4000 gulden in mijn handje kon krijgen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Gelukkig niet, want anders was ik in 1981 niet met Volharding kampioen geworden. We hebben toen een week lang feest gevierd. Daar heb ik prachtige herinneringen aan."

Lachend: ,,Zes albums vol krantenknipsels. Mijn vrouw wil dat ik die weggooi, maar dat zal nooit gebeuren."

(Bron: De Gelderlander, vrijdag 24 januari 2020)