• Historie

• Volharding, opgericht 14 juli 1914, is de oudste voetbalvereniging in het Land van Cuijk. De club uit het Noord-Brabantse Vierlingsbeek heeft rood-wit als clubkleuren.

Wordt vaak in jubileumboeken van voetbalverenigingen gesproken over een bewogen geschiedenis, bij Volharding is daar geen sprake van. Bestuurscrisissen zijn de club vreemd. Moeite om de club overeind te houden kende en kent men niet. De leden voelen zich happy bij hun Volharding. Dat wil echter geenszins zeggen dat Volharding maar voort gekabbeld heeft op de golven. In tegendeel, Volharding leeft wel degelijk. Immers van een klein onbeduidend clubje met 29 leden in 1929 en slechts één elftal is men uitgegroeid tot een vereniging van ongeveer 600 leden, met senioren, vrouwen, veteranen, junioren en pupillen teams.

Tot in het midden der vijftiger jaren was Volharding nog louter een Vierlingsbeekse aangelegenheid. Nadien werden ook de dorpen Maashees, Groeningen en Vortum Mullem steeds nadrukkelijker bij Volharding betrokken.

• Vanaf het eind van de jaren vijftig begint de club aan een opmars die haar tot een van de toonaangevende verenigingen in het Land van Cuijk maakt. Volharding stoomt in één keer door naar de tweede klasse, destijds het op een na hoogste amateurniveau. (In 1959 kampioen vierde klase (zonder promotie), in 1962 kampioen vierde klasse (met promotie) en in 1963 kampioen derde klasse (met promotie))

• In het seizoen 1963-1964 eindigt Volharding als derde in haar eerste seizoen in de tweede klasse. Het seizoen daarop staat Volharding op de drempel van de eerste klasse. In Tegelen werd op bezoek bij Tiglieja de laatste competitiewedstrijd met 5-4 verloren voor 5.000 toeschouwers. Hiermee werd de opmars van de vierde naar de eerste klasse gestuit.

Begin jaren 70, maakten steeds meer regionale eerste elftal spelers hun opwachting bij de roodwitten. Werd men in 1963 nog met louter eigen spelers voor het eerst in de geschiedenis tweedeklasser, 18 jaar later op 23 mei 1981 werd de eerste klasse bereikt na een heroïsch duel met Venlosche Boys op sportpark de Wieën in Venray. 3.500 toeschouwers bezochten dit duel. Het doelpunt werd gemaakt door een regionale speler, namelijk Jan Cremers uit Mill. Er werd vier dagen nagenoeg aan een stuk door gefeest.

• Na de promotie in 1981 volgde twee jaar later degradatie. In 1986 werd Volharding ongeslagen kampioen in de tweede klasse en promoveert naar de eerste klasse. Nadat Volharding in het seizoen 1989-1990 door een overwinning in de laatste wedstrijd periodekampioen wordt en daarna de beslissingswedstrijd tegen RKONS met 2-1 wint, promoveert het voor het eerst in haar geschiedenins naar de hoogste klasse in het amateurvoetbal.